Okej, du jobbar som en galning och tjänar alldeles för lite, det säger inte bara du - alla håller med. Men hur är det med chefen - hur ska du få honom/henne att fatta att du är oumbärlig för firman?
För det första - Glöm inte att ditt företag vill att du ska få löneförhöjning.
Ja, så är det. Jag hör konstant anställda säga att ”chefen inte vill ge mig löneförhöjning”. Hon har rätt i det. Chefen vill inte ge folk löneförhöjningar, chefen vill att folk ska förtjäna löneförhöjningar. Det värsta en anställd kan göra mot sig själv är att be företaget att ge honom en löneförhöjning. Det är ju socialhjälp. Företag kan inte ge löneförhöjningar. De är inte gåvor utan belöningar som måste förtjänas. Ett fotbollslag som vinner SM får ju inte pokalen. De har spelat sig till den. Företag vill ge anställda löneförhöjningar som belöningar, inte som gåvor till folk som bara anser att de behöver det. En medelmåttig anställd som sträcker ut handen och säger ”jag vill ha löneförhöjning för att jag har varit här ett år till” är som en tagg i sidan på varje arbetsgivare. En smart person säger snarare ”Vad kan jag göra för att få en löneförhöjning?”
Om du bara gör det du får betalt för och gör det likadant som en genomsnittsanställd så är antagligen din lönenivå där den ska vara.
Här är din guide till att få löneförhöjning:
1. Kratta för löneförhöjningen långt innan
Om du ska prata lön om ett halvår är det hög tid att redan nu tänka på hur du ska motivera en löneförhöjning. Vad kan du göra nu som märks på resultatet och som du kan visa när du väl kommer för att prata pengar?
• Dokumentera vad du har gjort, din chef kommer inte att komma ihåg det
• Gör en lista över alla extra uppgifter du gör som ligger utanför din jobbeskrivning och ranka dem efter vad du tror att din chef tycker är viktigast.
• Kvantifiera din tid. Det låter tråkigt men om ditt jobb kan översättas till kalla, hårda, positiva siffror så kommer du att kunna behålla jobbet långt efter att alla andra har fått sparken. Förvänta dig inte att din chef kommer att göra det åt dig. Det är ditt ansvar att visa din chef hur mycket ditt jobb bidrar till vinsten för företaget i kronor.
• Undersök marknaden När du träffar din arbetsgivare måste du veta exakt vad som förväntas av en person med ditt jobb, vad de brukar tjäna och hur marknaden ser ut för din yrkesgrupp. Alla de här sakerna kan du sedan använda som argument i din förhandling.
• Ta reda på den ”ekonomiska hälsan” hos din arbetsgivare. Om din arbetsgivare har pengaproblem är det såklart inte rätt läge att be om löneförhöjning. Ta reda på fakta genom att titta på bokslut och andra uppgifter som visar sanningen om läget. Varför ska du få löneförhöjning? Har du frågat dig själv varför du förtjänar högre lön? Svaret kan aldrig vara att du behöver eller vill ha mer pengar. Tänk på det här som ren försäljning av din tid. Gör en lista över de saker du åstadkommit för företaget. Börja med det allra senaste och jobba dig bakåt. Gör också en lista över relevanta kunskaper – saker du kan som gör dig framgångsrik i ditt jobb
• Tänk ut en summa. Bestäm exakt vad du vill ha för löneförhöjning och var beredd att komma med fakta som stöder din sak.
• Bestäm innan vad du ska göra om du inte får löneförhöjningen du vill ha. Innan du går in till chefen och ber om löneförhöjning måste du tänka på vad du ska göra om han/hon säger nej eller kanske ger dig en höjning som är mindre än du tänkt. Kommer du att sluta då eller är du beredd att vänta och fråga igen lite längre fram? Ditt svar kan bero på vad chefen säger. Till exempel så kanske han/hon säger nej på grund av att du presterat dåligt. Om det är så måste du fråga dig om kritiken är befogad. Om den inte är det så kanske det är dags att söka dig någon annanstans där de har vett att uppskatta dig? Om kritiken är befogad är det dags att fundera på vad du ska göra åt det. Om det finns andra skäl måste du prata med chefen för att få reda på när den han/hon förväntar sig att situationen förändras så att du vet när du kan ta upp frågan igen.
Så där – nu kan du boka ett möte
Det är viktigt att du inte pratar lön i hissen eller via e-post. Du måste visa att det här är viktigt för dig och därför är det bokade mötet nödvändigt. Om din bransch har typiska lågsäsonger är det såklart vettigt att inte prata lön när det säljer som minst.
Finslipa argumenten
Öva in det du ska säga med någon som får spela din chef när han/hon visar sin allra sämsta sida och kommer med motargument hela tiden. Glöm inte att det här är som vilken viktig presentation som helst. Du skulle aldrig göra en dragning för en kund oförberedd.
Mötet
Visa vad du har åstadkommit
Du ska träffa din chef för att diskutera din lön, inte göra powerpointpresentationer om löneutvecklingen i din bransch eller i I-länderna de senaste trettio åren.
• Visa entusiasm över ditt jobb - eller det jobb du söker. Arbetsgivare älskar motiverade medarbetare eftersom de producerar mera och dessutom är det roligare för en arbetsgivare att premiera en positiv person än en gnällspik.
• Håll det enkelt. Lägg fram dina argument tydligt och klart. Och glöm inte att löneförhöjningar är mindre baserade på dina 10 lojala år i firman och mer på dina prestationer och hur marknaden ser ut för vad du kan.
• Var inte rädd för att visa siffror.
• Bygg din argumentation genom att ha med dig en lista över vad du åstadkommit som är över förväntan. Om du till exempel sålt för mer än budgeten, se till att visa det. Om du har fått fler och/eller mer kvalificerade uppgifter, ta upp dem som argument. Om du är chef - visa detaljer kring de initiativ du tagit och problemen som de har löst. Visa hur det du gjort höjt lusten hos din grupp och vad det betyder för företaget och lönsamheten.
• Visa vad du kan. Arbetsgivare betalar dig för din kunskap och det inkluderar tidigare erfarenheter, praktiska och konkreta exempel på varför du är värd din vikt i guld. Visa musklerna.
• Börja inte prata om pengar. Du vill att din arbetsgivare ska komma med det första budet och helst ska det komma när ni redan är överens om allt annat. När ni pratat om allt annat är arbetsgivaren redan intresserad av dig och det blir lättare att få en högre lön.
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Om chefen nobbar
Om din chef säger att han/hon inte kan ge dig en löneförhöjning just nu, fråga vad du behöver göra för att bli den som får den första löneförhöjningen på företaget. Kom ihåg att det finns en skillnad mellan en anställd som gör vad som förväntas av honom/henne och en som gör mycket mer än vad som kan förväntas. Löneförhöjningar kommer främst till den sista kategorien.
Hota funkar inte alltid som du vill
Om du använder ett erbjudande från en annan arbetsgivare som slagträ i förhandlingen, var beredd att misslyckas. Du visar din arbetsgivare att du ser dig om efter andra jobb och då börjar varningsklockorna ringa. Framtida utbildningar, roliga jobb och annat du fått kan plötsligt försvinna. Arbetsgivare trivs inte i gisslansituationer – och han/hon kommer att komma ihåg ditt misstag. Då är det bättre att börja söka nya jobb i det tysta om du anser att det är värt att byta arbetsgivare om du får högre lön på köpet. Om du hotar att sluta så vet chefen att du är på väg och kommer att behandla dig annorlunda.
Några misstag att undvika
• Undvik att prata lön när chefen är stressad eller mitt i andra viktiga saker
• Bete dig inte som att du "har rätt" till en löneförhöjning när du inte har något konkret skäl till den
• Berätta inte varför du behöver mer pengar. Alla har utgifter och saker de vill köpa. Det är inte relevant vad du vill köpa för löneförhöjningen. Det enda som är relevant är ditt värde för företaget. 6. Blanda inte in ditt privatliv i förhandlingen
• Det är vanligare än man tror att anställda säger att de ”behöver ha mer betalt” som enda argument för en rejäl löneökning. Löner baseras på företagets budget och vilken förmåga du har att få jobbet gjort, inte att du vill ha en ny bil eller reparera taket på huset.
• Bli inte känslomässig. Lämna din ilska över att blivit förbigången igen utanför chefens dörr. Gråt och tandagnisslan är inte ett verktyg vid löneförhandlingar.
• Säg inte att du borde ha samma lön som Roffe. Många företag håller lönerna hemliga och att säga att du borde ha samma lön som Roffe utsätter Roffe själv för obehag. Det kan också vara irrelevant. Din jobbarkompis kanske har en annan utbildning eller erfarenhet än du.
• Prata inte om din nuvarande lön som ett problem. Presentera istället dig själv som en lösning. Var inte rädd för att ge specifika exempel på vilka utmaningar du hittat lösningar på. Ju fler exempel desto bättre
Speciella trick att använda
• Om du är värdefull för ditt företag är det osannolikt att din chef säger blankt nej, men om han/hon ändå gör det så är spelet inte slut för det. Ditt nästa drag är helt enkelt fråga: Vad är det jag behöver göra för att få den löneförhöjning jag vill ha? Om chefen fortfarande inte är med på noterna så är det viktig information om att det kanske är dags för dig att gå vidare någon annanstans.
• Undvik att säga till chefen att du hoppas att han/hon ska säga ja.
• Istället bjuder du in chefen att säga nej. Säg att det är okej för dig med ett nej och att du vill att han/hon ska veta det. Det gör att chefen kan slappna av samtidigt som det rensar luften.
• Försök inte imponera på chefen. Låt honom/henne istället få känna sig avslappnad med dig så att inga försvarsmekanismer kommer fram eller ligger i luften hela mötet.
• Ställ inga ja-och nejfrågor. Se till så att din arbetsgivare får berätta hur läget är genom att du alltid ställer frågor som börjar med vem, vad, när, var, hur och varför
• Sluta tänka på pengar. Ditt syfte här är att tillfredsställa din arbetsgivares behov och mål. Alla beslut du tar i förhandlingen ska vara fokuserade på att hjälpa din arbetsgivare att se att det är förnuftigt för företaget att höja din lön.
• Glöm inte att det lättaste sättet att få garanterad löneförhöjning är om ditt jobb på ett tydligt sätt får pengar att komma in eller om ditt jobb handlar om att hjälpa den som får pengarna att komma in.
• Fredag eftermiddag är en perfekt dag att be om löneförhöjning eftersom din chef då kan ägna helgen åt att oroa sig över att du kanske slutar annars. Det ger också chefen en chans att verkligen fundera igenom allt du berättat och hur din chef ska kunna motivera för sin chef att du ska ha mer betalt
• Använd fraser som ”Jag vill att du ska tänka på det” och ”När det passar in”
• Om du får dåliga nyheters, se till att du har en plan redo. En reaktion. Du vill inte säga något du kommer att ångra.
Till sist:
Se till att vara förberedd för lönediskussionerna nästa gång. Se till att ha alla fakta på bordet. Slipa på argumenten och öva in dem med en god vän som spelar sur arbetsgivare - då har du dina bästa chanser att avancera i lön. Varför inte gå på några anställningsintervjuer först för att se vilket värde andra än din arbetsgivare ger din tid.
Och...
...om du kan bevisa ditt värde för din arbetsgivare och han/hon inte ser det eller vill betala för det – gör en plan för att ta dig vidare. Det är ingen mening med att jobba för en stoppkloss.
Och en sak till!
Nedanstående bok har sålt häpnadsväckande 102 000+ exemplar i Sverige och i Finland. Så många människor (minst) är lite för snälla för sitt eget bästa. Den här boken är skriven för alla som ibland känner att de har svårt att hävda sig, att de blir trampade på eller blir orättvist behandlade.
Är du lite för snäll för ditt eget bästa – läs den här boken du också❤️
Är du för snäll för ditt eget bästa?
Här är handboken för alla snälla människor som behöver bli bättre på att ta hand om sig själva❤️
En läsarröst
"Jag tycker precis som boken att man ska vara snäll mot de snälla och jag gillar att det finns verktyg i boken att använda när man träffar på (och det gör man) personer som alltid ska dominera och få som de vill. Det här är en bok av en snäll person till andra snälla personer.
I love it!❤️"
Lena Hansson, Sthlm
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
Här är handboken för alla snälla människor som behöver bli bättre på att ta hand om sig själva❤️
En läsarröst
"Jag tycker precis som boken att man ska vara snäll mot de snälla och jag gillar att det finns verktyg i boken att använda när man träffar på (och det gör man) personer som alltid ska dominera och få som de vill. Det här är en bok av en snäll person till andra snälla personer.
I love it!❤️"
Lena Hansson, Sthlm
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).