En vanlig fråga från mina kunder: Hur mycket ska vi ta betalt för det vi säljer?
Svar: Det pris som i slutänden innebär högst vinst.
Ny fråga: Och vilket pris är det?
Svar: Det beror på. Prissättning är ett experimenterande och vad man kan sätta för pris beror på flera olika saker.
Det första du måste veta är vad rätt pris egentligen är:
1. Rätt prissättning ger högre vinster
2. Rätt prissättning får kunderna att tänka på vad de får snarare än vad det kostar
3. Rätt prissättning ger dig ett bra kassaflöde
4. Rätt prissättning bygger skillnader mellan dig och dina konkurrenter
Och för att avgöra prissättningen är det flera faktorer att ta med i beräkningarna:
Positionering – Hur är du positionerad idag på marknaden. Är priset det som gör din produkt/tjänst attraktiv där ute idag? Om du har en rabattbutik så jobbar du varje dag för att ha låga priser (lägre än dina konkurrenter) men om din position är mer exklusiv så kommer ett lågt pris att skada dig.
Efterfrågan - Hur kan din prissättning påverka efterfrågan. Du måste göra några enkla test för att få reda på det. Leta fram 10 personer som får besvara frågan: ”Skulle du köpa den här produkten för X kronor? För Y Kronor? För Z kronor? När du vet det går du vidare till de kunder du redan har och frågar om de skulle köpa mer om din produkt/tjänst kostade X (billigare) kronor istället för det nuvarande Y-priset.
Svaren du får kan ge dig tillräckligt bra underlag för att testa skarpt och se vad som händer om du sänker eller höjer priserna. Just exakt det här gjorde jag själv i somras. Först frågade jag kunderna om de tyckte att våra priser var relevanta för de böcker vi ger ut. De allra flesta tyckte det, men sa också att de antagligen skulle våga köpa fler av de böcker som låg lite utanför intresseområdet om de var lite billigare. Så vi tog ifrån tårna och sänkte alla böcker till ett och samma pris – 296 kronor styck. Resultatet är att vi nu säljer dubbelt så många böcker och framför allt fler böcker per beställning. Och här är det sensationella: Personer som följt det här förlaget via våra nyhetsbrev men som inte köpt böcker förut började köpa för att priset sjönk. Vi hittade alltså fram till en mer priskänslig grupp och ökade volymen samtidigt.
Kostnaderna – För att hitta ett pris som fungerar måste du förstås räkna med dina egna kostnader.
Omgivningen – Det går inte bara att sänka priser utan att tänka på hur till exempel konkurrenterna kommer att reagera. Kommer ett lägre pris från dig att starta ett livsfarligt priskrig till exempel. Fundera över vilka faktorer i omgivningen som kommer påverka dig om du ändrar priserna.
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Syftet – Vad är syftet med prisändringen. Är det att göra ditt varumärke mer exklusivt? Hur ska du i så fall backa upp det med marknadsföring, alltså göra det attraktivt att betala mer för det du säljer? Syftet kanske kan vara att nå andra kunder eller att öka volymerna. I vilket fall som helst måste du veta varför du gör det.
Nio sätt att testa din prissättning:
1. Ge bort det du säljer gratis - Många nätbaserade företag ger bort en version gratis och har en bättre i betalform. De här företagen räknar med att attrahera tillräckligt många betalande kunder för att ha råd att erbjuda en gratisversion.
2. Ge bort gratis under en begränsad tid. Idén här är förstås att gratisperioden ska locka kunder som senare ska börja betala för sig. Det kan fungera för företag som har låga produktionskostnader, vinstmarginalerna är höga och när de går in på en exploderande marknad med många aktörer.
3. Sälj det till tillverkningskostnad eller under tillverkningskostnad.
Den här strategin är typisk för företag som vill locka kunder till sig. Du har sett det i din livsmedelsbutik där du får köpa en produkt för ett löjligt billigt pris för att de vill att du ska komma dit och handla resten också, upptäcka dem och se dem som din framtida leverantör av det de säljer.
4. Företag som håller sina nyckelprodukters priser på samma nivå kan slänga med något i köpet till ett löjligt lågt pris, något som kompletterar nyckelprodukten. Den upplevda värdehöjningen kan motivera ett högre pris.
5. Möt din konkurrents lägsta pris. Det här har du sett tusen gånger hos elektronikkedjorna som ger kunderna lägre pris om de talar om vilka som säljer samma sak billigare.
6. Rabatter. De vanligaste rabatterna är förstås mängdrabatter. Men du kan också jobba med rabatter bara till gamla kunder eller ha rabatter vid tidpunkter då affärerna normalt går trögt i just din bransch. Kuponger är också ett sätt att ge rabatter som fungerar bra i de flesta branscher, kanske allra bäst i branscher där det är ovanligt med kuponger.
7. Prestigepriser. När din produkt eller tjänst har ett fantastiskt renommé och är känt för kvalitet och kanske också status kan du höja statusen ännu mer genom att höja priset högre än konkurrenterna.
8. Skumma grädden. En del företag sätter priserna mycket högt när en produkt eller tjänst är ny. Om produkten eller tjänsten blir accepterad av marknaden så skummar de så att säga av grädden fram till den punkt när konkurrenterna kommer med sina svar och tvingar fram prissänkningar. Ipod är ett bra exempel på en sån produkt.
9. Höj priserna konsekvent i takt med att du och ditt företag blir mer känt. Om du säljer tid är det ett sätt att attrahera de köpstarka kunderna.
En viktig sak till!
Alla smarta företagare och säljare jagar konstant ny inspiration för att komma vidare. I nedanstående storsäljare som numera är en klassiker får du hela 345 smarta sätt att hitta nya kunder. Och det går fort att ta till sig innehållet och omvandla det till något praktiskt att göra. Läsarna älskar den här boken.
Läs den du också och börja hitta alla de där nya kunderna snabbare.
Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️
Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).