Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

10 sätt att öka svarsfrekvensen på kundundersökningar.


Du tar väl reda på vad kunderna tycker om ditt företag med jämna mellanrum? Med kundundersökningar har du chansen att få information om vad dina kunder vill ha.

Det låter ju gott och väl men sanningen är att dina kunder har enormt mycket annat att tänka på än att svara på dina frågor. Vill du ha svar på dina frågor måste du tänka på den som ska svara.


Här är tio saker att tänka på:


1. Dina frågor måste vara tydliga för den som ska svara.
Det måste kännas angeläget att vara med. Om din kund köper bärkassar av ditt företag, ställ frågor relaterade till det. Berätta vad du ska ha materialet till, hur det kommer att bearbetas och vad resultatet förväntas bli för personen som svarar.


2. Se över antalet frågor.
Sida efter sida med detaljerade frågor blir man bara trött av. Ställ de frågor du vill ha svar på och lek inte undersökningsföretag. Om du gör färre frågor som det går snabbt att svara på kommer du att få högre svarsfrekvens.


3. Testa först.
Prova din undersökning på ett mindre antal av dina kunder så att du har råd att skicka ett uppföljningsbrev till dem som inte svarar. Se över om du kan göra dina frågor bättre och mer relevanta.


4. Skicka ett personligt brev med undersökningen.
(Helst ett brev riktat till just till den person du vänder dig till men minst ett brev där du själv skrivit under med bläck). Undvik alla "Bäste kund-brev".

Hjärngympa för seniorer❤️

Vår mest populära bok just nu

🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘


Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...



5. Starta din undersökning med den enklaste och mest intressanta frågan.
Chansen är då större att du får kundens uppmärksamhet hela vägen.


6. Berätta vad som kommer sedan.
Om du tror att resultatet av undersökningen kommer bli intressant för din kund, tala om att du tänker redovisa resultatet när allt är klart. Det kan leda till att kunden känner sig mer delaktig i din undersökning.


7. Ge en gåva.
Skicka en gåva direkt med undersökningen så att kundens samvete ser till att kunden vill ge något (svaren) tillbaka till dig.


8. Gör det lätt att svara.
Se till så att det är lätt att skicka svaren till dig på det sätt som är lättast för kunden. Förfrankerade svasrkuvert är bra.


9. Ring svårflirtade kunder.
Istället för att skicka ut formulär kan du ringa dina kunder och ta svaren per telefon. Hands on är bra för personer med mycket att göra.


10. Använd nya media.
Lägg upp din undersökning på din webbsida eller ha den tillgänglig på en dator som dina kunder kan nå i dina lokaler. På det sättet kan du ha en ständigt pågående undersökning. Glöm bara inte att besökarna på din hemsida eller personer som kommer till ditt företag behöver en sporre för att ge dig svar på frågorna. Mitt tips är en gåva.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se