Om man kokar ner marknadsförarens alla uppgifter till en enda sak så skulle det kunna uttryckas som: att behålla och förstärka fästet för det man säljer.
När allt går bra är det finemang, men det finns alltid en risk för att man blir lite för nöjd när det går bra och börjar slarva med både aktiviteter, omvärldsanalys och de viktiga tankarna på framtiden.
Egentligen är det inte så svårt att behålla kollen - det är bara att hålla sig vaken för några illavarslande tecken i tid:
1. Du märker att tillväxten har stannat eller är för långsam.
En tillfällig nedgång kan hända när som helst men om det sker över en längre tid måste du leta efter en förklaring till det. Om det inte är samhällsekonomin eller någon annan kraft utanför din kontroll - om det är konkurrenternas framryckningar, om du fortfarande har förtroende för dina säljkanaler och om det inte finns problem med leverantörer, så måste du ta en närmare titt på det du säljer.
2. Dina viktigaste kunder köper mindre och mindre.
Om det är en trend så måste du fråga dem varför det är så – om de fortsätter att växa och frodas så betyder det antagligen att deras pengar går till dina konkurrenter istället för till dig.
3. Du upptäcker konkurrenter du aldrig hört talas om.
Om du aldrig hört talas om en ny konkurrent eller inte vet särskilt mycket om dem, är det dags att lyssna på varningsklockorna. De har antagligen hittat ett sätt att komma in på din marknad med en ny produkt eller lösning som kan krossa dig snabbt. Det behöver inte betyda att det du säljer har brister. Antagligen beror det mer på att de har kommit med något nytt och innovativt som lockar kunderna mer.
4. Du börjar känna av prispress.
Ingen gillar att konkurrera med bara priset (du och jag gör inte det i alla fall), och om din produkt tydligt är mycket bättre än andra och erbjuder ett högre värde på något sätt – så behöver du inte gå in i priskonkurrens, men om en kund en dag säger till dig att det är svårt att förstå varför ditt pris är så mycket högre, då är det bäst för dig att du har tydliga skäl för ditt pris – annars åker du ner i rabatthålet och där vill du inte vara. Det är en ond spiral där du måste ge lägre priser för att få affärerna i land. Lägre priser betyder, lägre vinstmarginal, mindre att investera framåt för och ännu mindre vinster. Aj! Aj! Aj!
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
5. Du upptäcker att dina anställda är missnöjda (och särskilt säljarna).
Det är inte roligt för säljare att ha en hård konkurrent som alltid når fram till kunderna före eftersom de har bättre saker att sälja. Säljare vill sälja och tjäna pengar och riskerar de att inte göra det så ser de sig om efter andra saker att sälja istället.
6. Du får färre förfrågningar än förut.
Det är ren ångest när telefonerna slutar ringa och när marknadsföringen ger sämre resultat än tidigare. Det kan bero på att kunderna börjar se ditt företag som lite gaggigt och de har rätt – en produkt som är på väg ut gör att ditt företag känns segt och gammalmodigt.
7. Du känner att kunderna har jobbiga krav.
Kunderna frågar efter ändringar som du inte kan eller vill göra med dina produkter. Det är ett slag i ansiktet och kan vara ett bevis på att din produkt inte längre fyller behoven som finns.
8. Några av dina konkurrenter försvinner.
Det låter ju bra i ett kortare perspektiv. Du får ta hand om deras gamla kunder men faktum är att tårtan krymper och under en tid kan du göra bättre affärer än någonsin. Men här är det lätt att lura sig själv eftersom det är ett sånt tydligt tecken på att marknaden är på väg ner. Det finns få som lämnar en växande marknad och det kan betyda att det bara är en tidsfråga innan den är helt död.
Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️
Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.
”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB
"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet
"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊