Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så gör du ett bra intryck första gången du träffar kunden





När du träffar en kund för första gången är det spännande, ibland lite för spännande. Du vill göra ett bra intryck eftersom du vet att kunden först köper dig innan han/hon kan överväga att köpa det du säljer. Så här gör du för att ge dig själv de bästa chanser du kan få.

1. Sök på din kontakts namn hos sökmotorerna. Har han/hon ett ovanligt namn kan du hitta bra information som inte bara är yrkesrelaterad utan av mer privat natur. Han/hon kanske spelar golf, handboll, är aktiv i svampföreningen. Du letar efter gemensamma intressen. Dammsug kundens hemsida och leta efter var du kan komma in. Läs gamla pressreleaser. Plugga in det företaget anser sig vara och vad de skulle kunna bli med din hjälp.

2. Kom i tid. Var aldrig sen till ett möte med en kund. Om något händer och du inte kan komma i tid – ring i god tid innan och berätta det, inte fem minuter efter att du skulle ha varit där. Det är MYCKET viktigt för många. Jag tycker att det är intressant att se hur det slösas med tid hela tiden. Säljare som ska träffa mig kommer en kvart sent och ber om ursäkt när de kommer. De ligger redan risigt till för att jag är frustrerad över att ha avbrutit jobb och respekterat deras tid men de inte min

3. Behandla alla du möter hos din möjliga nya kund med respekt. En receptionist har större makt än du kan tro när det handlar om att se till att dina meddelanden kommer fram eller inte i framtiden.

4. Var förberedd. Se till att du har med dig allt du behöver, prover, broschyrer, priser, visitkort och allt du kan behöva.

5. Gör dig inte för hemmastadd hos kunden. Sprid inte ut ditt material över bordet innan du har fått lov att göra det. Det kan verka hotfullt.

Hjärngympa för seniorer❤️

Vår mest populära bok just nu

🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘


Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...


6. Prata lite – lyssna mycket. Kontrollera samtalet med förberedda frågor om vad du vill veta om kunden. Flika in saker som visar att du känner till deras värld.

7. Använd ett vårdat språk även om din kund sitter och svär, spegla inte det med att svära själv. Akta dig för slang. Försök helt enkelt att vara en trevlig person, inte en cool person.

8. Erbjud inte lösningar direkt. Lyssna på vad kunden behöver. För min del känner jag mig bekvämare med att ta med mig allt kunden säger hem och därefter fundera ut vad jag kan hjälpa till med. Det brukar uppskattas av kunderna att man ger dem av sin egen tänkartid istället för att bara slänga fram en lösning direkt.

9. Klä dig snyggt. Snyggt betyder vårdat och genomtänkt. Det är lustigt med säljare ibland. De har en snygg kostym och slips, putsade skor och bra material, men de kan ha en granskog som sticker ut från näsan eller smutsiga naglar utan att märka det. Det handlar om yta. När en kund lyssnar på vad du säger studeras du dessutom i smyg efter saker att hänga upp sig på. Se till att det inte finns något negativt att hänga upp sig på.

10. Ha en positiv attityd. Det låter ju löjligt att säga men det hjälper kunden att känna förtroende för dig. Om du tror på det du säljer utan att bli flåshurtig och överentusiastisk så kommer det att märkas. Om det känns som att du är där för att hjälpa till, så kommer det att märkas. Om det känns att du lyssnar och analyserar kundens problem och situation så kommer du att sticka ut från det stora gäng av säljare som bara är krängare. Det är ofta ett smart samarbete kunderna söker, inte en person som säger ”kanon” som lösning på alla problem. Ett tips här är att du kan se dig som en läkare som ska diagnostisera en sjukdom hos kunden och komma med råd om behandling.

Framgång i livet är inte alls vad de flesta tror ❤️


En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Tjänstetipset här:

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se