Avslutstekniker brukar ofta presenteras som tricks för att få kunden att besluta sig. De överdramatiseras ofta i utbildningssituationen och presenteras ofta som unika knep för att få kunden att fatta beslut och bestämma sig för köp.
De tio vanligaste avslutsteknikerna
1. Fråga efter order. Att naturligt fråga då kunden visar intresse. ”Är vi överens?”
2. Uppmana kunden till köp. ”Då föreslår jag att leverans kommer att genomföras vecka 22”.
3. Alternativmetoden. ”Föredrar du den gröna eller tycker du att den blå passar bättre?”
4. Trappstegsmetoden. Repetera överenskommelser och avsluta med fråga om köp.
5. Tidsplan. Visa på konsekvenser i tid som gör att kunden måste fatta beslut nu för att inte missa leverans.
Hjärngympa för seniorer❤️
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
6. Referensmetoden. Skapar trygghet genom att visa hur andra har gjort i liknade situationer.
7. Självklart. Genom att agera som om att du har förstått att kunden vill köpa skapas en påverkan. Kunden vill inte såra dig genom att inte köpa.
8. Minsta beslut. Hjälp kunden att fatta ett litet beslut om en provleverans.
9. Konsekvensmetoden. Hot om konsekvenser om kunden inte beslutar sig nu.
10. Låsningsmetoden. Fråga om kunden är beredd att fatta beslut under förutsättning att du kan gå med på kundens eventuella krav.
Kanske är själva ordet ”avslut” fel. Avslut låter som om det är slut. Det är ju i stället så att i och med en överenskommelse som samarbetet kommer att starta. Det bör kanske i stället heta ”avspark” (samarbetet sparkar igång) eller ”avstamp”? Inte avslut!
350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)
En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB
Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)
En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB
Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊